tisdag 25 oktober 2011

Årets falskaste kampanj!

Nu har skogsindustrin återigen satt ett nytt lågvattenmärke. Man försöker utplåna folks naturliga aversion mot hyggen genom att lansera utmärkelsen "Årets vackraste hygge". Ja, har man hört på maken, men det är faktiskt sant. Se själva i skogsbilagan i tidningen Land.

För det första är inte hyggen vackra. Jag är själv scenkonstnär och är således van vid frågeställningen om det finns "absoluta kvalitéer" - alltså t.ex. något objektivt vackert. Normalt sett blir jag alltid lite obehaglig till mods när folk diskuterar sånt. Skönhet ligger enligt mig i betraktarens ögon. Men när det gäller kalhyggen tror jag knappt att jag mött en enda människa som tycker att det är vackert.
För det andra... vad har "vacker" med någonting att göra? Det är fortfarande ett ytterst olämpligt ingrepp att kalhugga en skog. Det är klimatvidrigt, det dödar arter, det utarmar jorden, ökar erosionen osv. (listan kan göras mycket lång). Och det är väl just detta faktum som industrin försöker skyla genom att skapa sådana här gullighetsjippon som "Årets vackraste hygge". Symptomatiskt är också att man till sin kandidat väljer ut en gammal oförarglig tant. För vem vill egentligen hoppa på henne?

Om du känner att du vill göra något i denna saken kan du skriva till folket på Skoglig samverkan (organet som lanserat utmärkelsen), eller ännu hellre höra av dig till rolf.segerstedt@lrfmedia.lrf.se - som är reportern på Land som skrivit i saken. Hjälp till att dra ett välförtjänt löjets skimmer över detta trams.

Fler medieinslag i saken hittar du här:


 Tack:
Johannes 


PS:
Tack till alla er som förhandsbeställt ett eller fler ex av min bok. Det har verkligen hjälpt och stöttat. :)




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar