torsdag 29 mars 2012

Kungen är död - leve de ofödda barnen

Ny recension av min bok Kungen är död - leve de ofödda barnen. Denna gången i nättidningen Blaskan:
*******************************************************

Johannes Söderqvist - "Kungen är död: Leve ofödda barnen"
Förlag Norlén & Slottner

För det första är det en författare som också spelar med i bandet Paganus, vilket är progressiv rock i samma stil som November, Kebnekaise och International Harvester, som jämförande material. Johannes Söderqvist har skrivit en bra sytemkritisk bok som påminner om den kritik som jag själv tyckte mig tillhöra vid min tid i organisationen Attac. Det fanns en annan möjlig värld som man kunde följa istället för den nuvarande. Men Attacs kritik var nog ändå mera inom ramen för dagens samhälle. Johannes Söderqvist går ett steg längre och kritisera själva essensen av vår fundamentala begreppsvärld vi kan kalla för projekt civilisation. Det är själva samhällets grunder i civilisationen byggt på den eviga tanken på tillväxt som är grunden för våra problem. Där är Johannes Söderqvist som bäst när han sakta men säkert förklarar för folket för de som inte har kanske alla sammanhangen kristallklart framför sig. Johanes Söderqvist påminner lite grann om Karl-Erik Edris böcker när det gäller synen på själva ohållbarheten när vi magiskt talar om tenikens mirakel som skall rädda tillväxten för oss alla. Men där Karl-Erik Edris talar om en ny vision för att vitalisera civilisationens grunder bort från tillväxttänkande och en total förändring kring tänkandet. Så att vi kan rädda planeten med en mera miljömässig och klimat-räddande samhälle i samklang med naturen. Så går Johannes Söderqvist så långt att man nog borde reducera dagens så kallade civilisation för att bygga upp våra samhällen tillsmåskalligare samhällen som lever i symbios med naturen. Personligen lockas jag inte av den tanken. Utan jag är nog mera inne på Edris samhällssyn. Det ligger närmare min egen livsfilosofiska och praktiska politiska känsla. Men däremot delar jag Johannes Söderqvists kritik mot hur oljan tagit över vårt tänkande totalt. Kärnvkraften är inte den räddnnig som mankanske kan tro. Jag tror också på att man måste storsatsa på alternativen. när det gäller nuvarnade alternativen så är Johannes Söderqvist pragmatisk kritisk mot realismen i de många förslagen och alternativen som man tror på. För fortfarande är det oljan som existerar som grund för vårt samhälles nuvarande existens.
fast så här kan man säga - Johannes Söderqvist är en modig skribent som går lägre än vad jag skulle gå i min samhällskritik. Jag är nog kanske fast i civilisationen medan Johannes Söderqvist förmår att ställa sig utanför civilisationen delvis för att kritisera den innefrån med blicken inåt från en position utifrån våra fundamentala grunder vii kallar för västerländska värden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar