Artikeln först publicerad i Landets Fria Tidning
I hela världen
sliter kvinnor på åkrarna för att producera Stadens mat, och i
sweatshops
för att tillverka Stadens kläder. Samtidigt är det främst i
Staden vi finner vår tids feminister.
Ja, feminismen är en i
stora drag urban företeelse. Det är lite som med Mp’s väljare,
de bor i storstäderna. Tyvärr. Feminismen skulle behövas som en
stark och livaktig influens också här på landsbygden där jag bor.
Inom den svenska vänstern, som till största delen bor i staden, är
man alltid glad när något perifert land genomför jordreformer. Vad
man sällan ens reflekterar över är att om dessa reformer
genomfördes i alla de länder som förser samma svenska stadsvänster
med mat, så skulle dennas livsstil vara hotad. Den moderna urbana
tillvaron är nämligen en i grunden kapitalistisk konstruktion som
bygger på ojämnt byte – ett byte där landsbygden är den
ständiga förloraren. I en värld där Staden i allt väsentligt
skulle behöva stå för sina egna kostnader, eller åtminstone
betala producenterna det fulla värdet för deras arbete, i den
världen är Staden som vi känner den en orimlighet.
Urbaniseringen skapar
helt skilda resultat i städerna och i periferin. Om staden berikas
av alla de olika varor och influenser som strömmar dit in, så
utarmas landsbygden på desamma. Om staden blir rikare och mer
jämställd så sker det omvända med landsbygden: Konkurrensen
mellan producenterna ökar. Toleransen minskar.
Viktigt att tänka på är
att om vi med landsbygd avser det stycke jord som förser staden med
det mesta den behöver för att överleva, så ligger i sådana fall
idag ett gott stycke svensk landsbygd i Indien, Egypten, Argentina …
Där ligger Sveriges externaliserade landsbygd! Fattiga som
konkurrerar med andra fattiga för att tillfredsställa Stadens
behov.
Sambandet mellan fattigdom och t.ex. könshierarki är välkänt.
…
De fattiga lantarbetarna
i periferin kan göras mer självständiga genom att vi höjer vår
grad av självförsörjning så att de stora agri-bussinessbolag som
äger de fattigas mark inte längre har någon avkastning för sina
produkter här i väst. På så vis kan man säga att det är en
solidarisk handling att ”odla morötter”.
Alla ni underbara
feminister och genusfunderande kvinnor och män i största allmänhet,
var är ni? Vi behöver er här ute i ”salladen”. Det är ett
kraftigt ställningstagande att vägra vara en del av den kanske mest
kraftfulla strukturella hierarkin av alla; den strukturen som
metaforiskt skulle kunna kallas ”patriarken Stadens dominans över
kvinnan Landet”.
Johannes Söderqvist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar