Sälgen, salix
caprea, är inte bara ett av våra vanligaste trädslag utan också
helt avgörande för livet på våra breddgrader. En nästan
osannolikt stor mängd olika livsformer är knutna till sälgen. En
vårens fruktostbuffé för våra pollinerare. En av skogsägarens
bästa vänner.
Sälgen
vandrade som ett av de första trädslagen in i Skandinavien strax
efter istiden, för omkring 12 000 år sedan. Den är vanligt
förekommande på hela vår stora subkontinent, utom i allra
nordligaste norrland, men där finns å andra sidan andra sorters
viden. Dess
anpassningsförmåga verkar vara god. Den trivs förhållandevis bra
på nästan alla jordar och den kan växa både som en buske och som
ett träd.
Människan började redan mycket tidigt använda sig av sälgen.
Virket är lätt att splinta, segt och böjligt. Men sin vanligaste –
och helt avgörande - roll som råvara hos våra stenåldersföräldrar
fick sälgen på grund av sina långa skott. Det finns på våra
breddgrader nämligen inget annat trädslag som kan tävla med sälgen
i att producera flätevidjor. Arkeologer har återfunnit fragment av
flätad sälg i allt från korgar till husväggar. Men virket
glömdes ingalunda bort efter stenåldern utan har fortsatt att fylla
en mängd funktioner ända in i vårt tidevarv. På grund av sin
lätthet och smidighet och för att det är relativt mjukt och
oflisigt har det t. ex. varit omtyckt som skaft till olika
handverktyg, i svepaskar, mjölk-kärl och liknande. Ett annat, för
människan helt avgörande användningsområde var inom garvningen
där det var trädets bark man brukade.
Även
som kreatursfoder har sälgen spelat en avgörande betydelse. Detta
avslöjas om inte annat av andra leden i dess artnamn: caprea
-
vilket betyder get. Det är med andra ord getens vide vi har att göra
med. Man skar kvistar vilka man sedan torkade och använde som foder
under vintermånaderna. På många sätt ett väldigt sunt bruk med
tanke på att nästan inga av våra vanligaste hagkreatur bör äta
enbart gräs som de gör idag, utan gärna söker löv om de själva
får välja. Inte minst gäller detta för får och getter som ju
egentligen är s.k. ”slybetare”. Men även kor äter med stor
aptit flera sorters löv om de får en möjlighet.
Inom folktron ansågs sälgen ha skyddande egenskaper, både vad
gällde sjukdomar och mot onda makter. Men om man betänker att många
människor på den tiden var övertygade om att sjudom var ett
resultat av de onda makternas göranden och låtanden så blir
ihopblandningen inte så konstig. Under senare tidevarv har det visat
sig att sälgens bark faktiskt innehåller vissa ämnen som ombildas
till salicylsyra i kroppen. Detta ämne besitter ju som bekant
inflammationshämmande egenskaper. Så alldeles oavsett om folk drack
barkdekokt för att köra bort onda makter eller om de hade någon
sorts kemisk medvetenhet, så hade det avsedd verkan på de fysiska
symptomen.
Att sälgen tillsammans med många trädslag förekommer inom
folktron är antagligen en kvarleva från mycket gamla traditioner.
Dessa traditioner välver en tidsbåge från vår tid idag ända
tillbaka till innan vi blev bofasta jordbrukare. Vi vet att många
mer sentida folkslag levt under förhållanden som liknade de under
vilka våra paleolitföräldrar levde. Flera av dessa folkslag har
hållit sälgen helig. Som en sorts immanent gudomlighet. (fotnot 1.)
Inte minst gällde detta för många stammar av de nordamerikanska
ursprungsfolken. I de här sammanhangen är det inte enbart sälgens
skiftande användningsområden som slöjdmaterial som ligger bakom
att den vördats, utan kanske främst dess betydelse för bina. Under
hundratusentals år var honung det närmaste vi människor kunde
komma något som skulle kunna kallas godis, och utan sälgen skulle
det kanske inte ens finnas några bin.
Det
finns alltså goda skäl att tro att vördandet av sälgen är en
oerhört gammal tradition.
Här
kommer vi in på sälgens betydelse för oss idag. Inte bara har den
av lika stor betydelse för våra nutida domesticerade bin som den
hade för förhistoriens vildbin, den fyller en nyckelposition i vår
ekologi. Den blommar under tidig vår, först av alla plantor, och
blir för mängder av pollinerande arter till årets första mål
mat. Att man t.ex. ofta kan se citronfjärilar så tidigt på året
beror i stort sett uteslutande på sälgen och dess blommor. Dess
pollen och nektar är rikt både på energi- och protein. Till denna
tidiga buffé som ofta äger rum innan någonting alls blommar nere
på marken söker sig olika sorters blomflugor, sumpflugor,
hårmyggor, skalbaggar, myror, bladlöss, fjärilar och nattflyn.
Flera av dessa arter lägger även sina ägg i sälgen. När dessa
sedermera kläcks kommer där ut en hel hord med olika sorters larver
som för att klara sig är beroende av trädets löv. Av allt detta
följer naturligtvis att sälgen är ett precis lika viktigt träd
för många av våra fåglar som det är för våra insekter. Även
dessa är i stort behov av ett skrovmål efter sina långa flyttar
från sydligare breddgrader och slår sig därför inte sällan ner i
sälgar på sin väg uppöver landet. Det är därför vi kan höra
de första lövsångarramsorna från kronan av en sälg. Engelskans
namn på lövsångare är just willow warbler – videsångare. Men
det är inte enbart lövsångaren som är knuten till sälgen på
detta vis. Bland andra arter kan räknas flugsnappare, svarthätta,
trädgårdssångare ...
Men i likhet med i alla andra trädslag gör sälgen
inte bara nytta under sin levnad utan fyller många viktiga
funktioner även som döende och död. Vedsvampar och skalbaggar
börjar snart angripa alla åldrande viden. Detta är i sin tur är
viktigt för hackspettarna, som lätt kan hacka hål i det
svampangripna mjuknade virket och komma åt insekterna och deras
larver därinne.
Dess
bark, grenar och lavar (fotnot 2.) är en viktig boplats för många
arter. Många småfåglar gillar bland annat att bygga bo i rufsiga
och skyddande sälgar och viden, och närmare 180 olika sorters
fjärilar är beroende av den för sin larvutveckling. Det går inte
att underskatta sälgens ekologiska betydelse.
Jorbrukaren
röjer ofta undan sälg i åkerkanter och diken eftersom den sägs
kunna ta över och bli ett svårt sly och eftersom det anses att den
skuggar grödorna. Men åtminstone för den bonde som plöjer sin
åker borde inte sälginvasion vara något stort problem.
Naturligtvis försöker sälgen komma in på åkern med sina rötter
för att väl där skjuta rotskott, men dessa trådar skärs lätt av
av plogen. När det gäller skuggning så kan det väl i vissa fall
stämma att större sälgar kan blockera ut solen under delar av
dagen. Men om man betänker alla de andra funktioner som sälgen
fyller och som kommer åkergrödan till nytta (som t.ex. levande
pollinerare) så borde det där betraktas som ett mindre problem. Har
man en massiv sälgvägg i något dike som löper över en åker kan
man ju naturligtvis ta ur en del ur denna. Men varför då inte spara
vissa av dem som evighetsträd. Viktigt är också att sprida åldern
på de träd man bevarar så att man i görligaste mån har hela det
ekologiska tidsspannet representerat: Ungved, tonårsved, ved som
befinner sig i sitt livs högsommar, gammal ved och inte minst död
ved.
För
skogsbrukaren fyller sälgen en mängd funktioner. Inte för att den
tingar något värre timmervärde men för att den på en mängd sätt
skyddar resten av beståndet. Först och främst kan vi ju föreställa
oss hur våra skogar skulle trivas utan alla de insekter och fåglar
som är beroende av sälgen. Men det är även värt att ha i åtanke
att en skog med gott om sälg också ofta är en skog med färre
betningsskador från både älg, bäver och hare, eftersom dessa
arter föredrar sälgen om denna finns till hands framför tall,
björk m.m. Låter man både sälgen och viltet vara ifred kan man
också vara ganska säker på att få mer av båda. Är man jägare
bör man kanske med andra ord iakttaga de ursprungliga amerikanernas
sedvänjor och börja hylla sälgen som en helig varelse.
Att sälgen i skogsbeståndet bör betraktas som ett
evighetsträd behöver man väl med allt det ovan sagda i åtanke
knappt säga. Om någon åtgärd skall tas när det gäller en sälg
så är det möjligtvis för att lite försiktigt öppna upp runt
den. Personligen skulle jag utan vidare kunna ta ner en fin
timmergran till förmån för ett litet sälgspö, om det var den
enda sälgen som fanns i närheten.
- Johannes Söderqvist
FOTNOT 1: Immanent betyder ungefär ”inneboende, naturlig, sinnlig”
till skillnad från trancendent som betyder ”gränsöverskridande”.
En trancendent gudomlighet finns t.ex. utanför jorden/världen,
medan en immanent mer skullekunna sägas vara en del av den.
FOTNOT 2: Bland de lavar som ibland kan finnas på sälg hittar vi
den rödlistade lunglaven.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar