Artikeln ursprungligen publicerad i tidningen OM-omstallning.
I Sverige finns
runt 2100 arter som är mer eller mindre hotade av skogsbruket. När
man tar bort skogen så tar man också bort arternas habitat dvs.
hela den miljö de lever i och av. Ungefär som om man för en modern
människa skulle ta bort bil, dagis, butiker, pengar, ja hela
samhället egentligen, samt även avlägsnat nästan alla andra
människor. Jag skulle vilja hävda att de ytterst få svenskar som
idag lever på och av landsbygden också är en sorts utrotningshotad
art.
Historiskt perspektiv:
Skogen, som en gång var allas, som inte kunde ägas, togs ifrån oss
under förevändningen att den nu blivit någons privata egendom –
Kungen, herremannens, patronens. På slingrande vägar har den
därefter hamnat i händerna på våra nuvarande skogsindustrijättar.
Många av de plättar som trots allt stannat kvar i ägo hos någon
lokal bonde, stals genom baggböleriet. Borde inte dessa landområden
lämnas tillbaka till ursprungsbefolkningen, eller kanske i formen av
en allmänning till byn ifråga? Den stora frågan är i alla
avseenden hur mark som denna fortsatt kan anses vara bolagens
rättmätiga ägodel. Andra folk som i historien utsatts för
övergrepp eller blivit bestulna av en övermakt har faktiskt ibland
fått tillbaka sina landområden, eller åtminstone fått en
officiell ursäkt.
Skogsarbetarna. En gång
var de hundratusen. En gång var de fackligt anslutna, och kunde på
den vägen även (ibland) komma överens med miljörörelsen. Idag är
de flesta maskinförare ”fria” entreprenörer. Skuldtyngda under
mångmiljonbelopp tvingas de låta maskinerna gå så mycket det bara
är möjligt, om möjligt dygnet runt. De ser naturligtvis inte så
särskilt positivt på en sådan som jag. En ”miljömupp och
trädkramare” som vill skydda en betydande del skog från
avverkning. Men om vi ska vara ärliga så är det inte jag som är
deras största fiende. Fienden tog skogen ifrån oss alla. Fienden
tvang oss att bli ”skogsarbetare” i samma stulna skogar. Fienden
krossade senare även fackföreningsmakten genom att ge samma
skogsarbetare det frikostiga erbjudandet att bli egna företagare,
som nu tvingas konkurrera med varandra. Det är samma fiende som
ständigt sår split mellan mig och snubben i maskinen och får oss
att tro att vi tillhör skilda läger. Jag och skogsarbetaren bråkar
vid pyramidens bas, och glömmer hela tiden bort att titta upp mot
toppen.
De mindre skogsägarna är
lurade in i ett system med stora driftskostnader för avverkning,
markberedning, plantering, röjning, gallring etc. På sikt äts
nästan hela vinsten från en kalhuggning upp av de efterföljande
åtgärderna. Men systemet med kalavverkning gynnar massaindustrin
som för en mycket billig peng får allt det klenvirke som inte duger
till timmer.
FSC, Forest
Stewardship Council, är ett certifieringssystem som ger sig ut
för att garantera ”ett ansvarsfullt bruk av världens skogar”.
Ett skogsbrukets kravmärke kan man säga. En stor del av den svenska
skogsindustrin är certifierad enligt svenska FSC. Detta ska innebära
att urskog, eller urskogsliknande biotoper och gammelskogar aldrig
huggs, att kantzoner mot vatten respekteras, osv. När man som
konsument köper en FSC-märkt vara ska man också - åtminstone
enligt de certifierade bolagen själva - kunna vara säker på att de
olika ursprungsbefolkningar som kan tänkas vara berörda av
skogsbruket, har fått inflytande. I Sveriges fall handlar det om
samerna.
Själv tillhör jag dock
södra Sveriges ursprungsbefolkning – eller om man så vill Europa
och världens ursprungsbefolkning. Måste jag fördenskull betraktas
som en hemlös förvaltare av moderniteten? Har jag ingen kultur?
Varför visas jag ingen hänsyn? Anses mina heliga platser, bäckar,
stigar och fornlämningar (varav vilka runt 50 % redan skadats av
industrins framfart) som mindre viktiga än samernas? Observera att
jag inte på något vis vill göra detta till en fråga mellan samer
och sörlänningar – samernas rättigheter till sitt land borde
utökas än mer. Säg mig bara: Varför har jag som svensk inbyggare
inte rätt att påverka ett ingrepp i min närmiljö som i ett enda
oåterkalleligt ögonblick kan förändra hela min livssituation?
”Mina” svampställen, ”mina” vandringsstråk, ”mina”
älskade träd … alla kan de tas från mig utan att jag har ett
endaste jävla dugg att säga till om.
Alla människor,
ursprungsfolk eller bara folk i allmänhet, av vilket ursprung som
helst, boende på en plats nära, eller med anknytning till en skog,
alltså ALLA, har väl känslor för dessa saker, värda att
respektera?
FSC-reglerna borde
alltså formuleras om. Men framför allt efterlevas! I själva verket
är det ju så att den sociala hänsyn som det talas så fint om i
beskrivningarna av FSC nästan aldrig visas berörd lokalbefolkning.
I bästa fall infinner sig bolagsfolket till det rådslag som
lokalbefolkningen enligt FSC-systemet har rätt att kalla till, för
att därefter högaktningsfullt strunta i deras krav. (I Sverige har
hittills ytterst få skogsområden utanför tätorterna sparats av
”sociala skäl” när befolkningen bett om det.)
Det vore alltså från
industrins sida på sin plats med en fet ursäkt till alla Sveriges
ursprungsbefolkningar, samt lika feta och på pränt fästa löften
om att man aldrig någonsin mer kommer att köra över
lokalbefolkningen i något avseende.
Vi är alla inneboende
i den väldiga skog som sträcker sig från Norges västkust,
över Rysslands vida inland och ända ut till New Foundlands
östspets. Det viktigaste är faktiskt inte att den skogen
certifieras. Det viktigaste är att den får fortsätta att vara
levande. Kan FSC hjälpa till med det? I dagsläget ser det inte så
ut.
Man kan faktiskt också
se på certifieringshysterin (krav, ursprungsmärkt, rain forest
alliance, rättvisemärket m.fl.), hela mängden av små märkningar
som just nu exploderar på våra butikshyllor, som ett utslag av en
ganska osund omfördelning av ansvar: Helt plötsligt har det blivit
konsumentens ansvar att köpa den ”moraliska varan”, och inte
producentens ansvar att låta bli att tillverka den ”omoraliska
varan”. Burhöns eller inte, det har blivit mitt ansvar som kund,
och inte en fråga för personen som faktiskt plågar djuren. Borde
inte det grymma och det förödande vara förbjudet i första rummet?
Varför har vi inte lagar som, i fallet med äggen förbjuder
burhöns, och i fallet med skogen förbjuder skövling?
Bolagens skogar är
inte deras. De är stulna. Precis som Kronans skogar också är
det. De stals från oss under en lång period som spänner från
Gustav Wasas konfiskationer av väldiga landområden, fram till
1990-talets grundlagsskydd av äganderätten. I normala fall, när
inte tjuven är en miljardindustri utan en vanlig medborgare, så
brukar man resonera som så om sådant som är stulet att det skall
lämnas tillbaka till den bestulna. Sedan får brottslingen vanligen
sitta inne ett tag eller pröjsa böter – i synnerhet om det stulna
godset, i likhet med våra förödda svenska skogar, blivit skadat.
Nåväl, jag kan tänka
mig att låta hela saken bero, förutsatt att vi nu en gång för
alla löser den här samhälleliga stressknuten tillsammans. Bolagen,
kronan, kyrkan och staten kan lämna tillbaka alla de områden som
har sitt ägandeursprung i omoraliska historiska konfiskationer samt
alla de områden de köpt för en kanna brännvin; be
landsbygdsbefolkningen om ursäkt för hundratals år av stöld,
utsugeri, våld och förtryck, samt slutligen avsätta alla äldre
skogsområden som fortfarande därefter är i deras ägo till
reservat.
Ni skrattar? Åt mitt
högmod? Jovisst twistar jag retoriken lite extra, men det är
faktiskt värt att tänka på att den här tanken om att ”gottgöra
för den ursprungliga stölden” är en fråga som betraktats som en
högst seriös sådan av de flesta europeiska länder – utom
Sverige. Mer eller mindre forcerade jordreformer har också
förekommit nästan överallt – utom i Sverige. Faktum är att i
det förmodat socialistiska 1900-tals-Sverige har storgodsen bara
blivit större och större och bolagen fått en nästintill
oinskränkbar makt. Här har man från statens och storföretagens
sida satsat hårt på att hjälpa de stora att konkurrera ut de små.
Till och med det annars så konservativa Storbritannien ligger långt
före oss när det gäller jordreformer. Detta är en fråga som
andra länder många gånger löst redan för ibland mer än hundra
år sedan.
(En kuriös detalj,
som inte har direkt med skogsfrågan att göra, men som ändå ger en
bra bild av hur långt efter vi ligger när det gäller reformer inom
jordägande är att Sverige, som enda land i världen, har kvar ett
flertal fideikomisser.)
Sveriges bolagsskogar
borde göras om till allmänningar i stiftelseform, med klara regler
för hur lokalbefolkningen får bruka den – hyggesfritt. Områden
med hög biologisk rikedom skulle sparas helt under så lång tid att
arterna hann sprida sig. Återigen kunde varje by ha ett eget sågverk
och flera skogsentreprenörer. Den massaved industrin behövde skulle
de få köpa av oss, till vårt pris.
Jag är övertygad om
att jordreformer kommer att äga rum. Förr eller senare. På ett
någorlunda smidigt vis eller på ett högst otrevligt vis. Efterhand
som energin, råvarorna och hela samhällets drift blir dyrare så
kommer folk att försöka hitta framkomliga livsvägar på nya och
annorlunda sätt – med eller utan etablissemangets hjälp. Här
kommer skogen att spela en nyckelroll. Vore det inte en ӌrets
julklapp” värd att hugfästas, att staten helt enkelt gav tillbaka
skogen till dem som bor i den? Nu.
Om vi som land verkligen
ville göra någonting för klimatet, den biologiska mångfalden, för
demokratin och rättvisan så vore skogen den ultimata arenan. Ingen,
vare sig bland skogsaktivisterna eller i den bredare miljörörelsen,
är emot att landsbygdens folk ska få bruka den skog som omger dem.
Det är bara tragiskt att se när debatten styrs in i en fåra där
miljörörelse står mot skogsbonde. Den borde stå mellan klimat-
och biodiversitetsforskare och skogsindustrin.
Kattrakandet om jordens
minskande resurser kommer bara att öka under de kommande årtiondena.
Det är i princip alla som satt sig in i frågan eniga om. Den stora
frågan och som i mångt och mycket kommer avgöra hur framtiden kan
se ut för oss, landsbygdens befolkning, är om vi lyckats bevara de
sista artrika skogarna. Vi kommer nämligen att behöva ett resilient
ekosystem och inte åkrar med blivande direktreklam. Skogar, inte
fiberplantager. Desto fler av dessa habitat som får stå kvar, desto
lättare blir det även för vår egen rödlistade art – den
skogslevande människan – att överleva.
* Johannes Söderqvist - frilansande skribent i tidningarna OM-omställning som ovanstående artikel är hämtad ifrån, samt Tidningen Kulturen.
(Om du gillar den här bloggen kan du använda prenumerationsknappen till höger.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar