Äta olja?
Genom vår historia har det i princip bara funnits en enda energikälla
som det varit något bevänt med och det är solen. Utan solen skulle det inte
finnas några växter, inga djur, ingen mull, ingen mat. Denna sol lyckas
tillsammans med fotosyntesen skapa den enda riktiga tillväxten som finns, då
mer och mer solenergi binds upp i vår atmosfär för varje dag som går. En
mänsklighet som lärt sig att nyttja denna tillväxt på ett hållbart sätt utan
att ekonomisera sönder den skulle faktiskt ha råd med en mycket liten men ändå
viss ökning inom arten.
På den tiden då vi var samlare och nomader levde vi enligt en
energiekvation som skulle kunna skrivas 10:1. Alltså, av det arbete man lade
ned på att skaffa föda kunde man få ut tio gånger mer energi än arbetet i sig
kostade. Man ”jobbade” ett par timmar om dagen och samlade under denna korta
tid in allt det man behövde för att kunna upprätthålla sin dagliga standard –
något som fortfarande gäller för en del naturfolk som inte trängts ihop allför hårt
i små enklaver eller reservat av Civilisationen.
När vi sedan blev bofasta jordbrukare ändrades energiekvationen till att –
under fördelaktiga förhållanden – skrivas 5:1. Man fick fortfarande ut mer
energi än man tillförde och möjligen ökades säkerheten i tillgång, men det var
ett mycket tyngre arbete. Nu lade man ner större delen av sin vakna tid på
slitet med åkrarna. Ett dåligt år kunde också skördarna slå fel och ekvationen
slutade då med betydligt sämre siffror. Massvälten verkar födas vid samma tidpunkt
som jordbruket. Lite senare i historien, när de stora civilisationerna börjat
breda ut sig, skapas omfattande system för statsunderstött slaveri. Dessa
system fungerade likt en barriär mot svälten för de högre samhällsgrupperna.
Man kunde ju alltid hålla slaven på sparlåga eller rent av låta denne dö om det
skulle behövas, och på så sätt garantera sig själv ett jämt flöde av basvaror.
Den stora och avgörande skillnaden, när det gäller anskaffandet av
livsmedel, mellan vårt moderna samhälle och alla dess olika föregångare ligger
i det faktum att vi funnit en energi som inte behöver en djur- eller
människokropp som instrument. Vi har kunnat ersätta såväl den fysiska
ansträngningen för oss och våra dragdjur, energin i urin och gödsel som manuell
ogräs- och skadedjursbekämpning med olja. Med detta tillfälliga överskott på
energi har vi skapat en livsmedelsproduktion som gör åt tio gånger mer energi
än den skapar.
Naturligtvis är det samtidigt så att skördarna sedan det industriella
jordbruket infördes har ökat flera hundra procent. Om man gör en annan
uppställning där man istället för in- och utmängd/energi mäter hur många
mänskliga arbetstimmar det krävs för att med moderna maskiners hjälp producera
en viss mängd föda så är det industriella jordbruket självfallet överlägset
både det muskeldrivna jordbruket och samlar-jägarmetoden. Kruxet är att det
nästan är enbart på detta sätt vi valt att beskriva resan från bondesamhälle
till industrisamhälle: Att en man på en traktor under en enda dag kan utföra motsvarande
15 dagsverken i det gamla hästdrivna bondesamhället. Bekymret med denna
historieskrivning är att den avleder uppmärksamheten från faktum: att i
energiåtgång räknat är det industriella jordbruket det minst effektiva systemet
för matframställning som någonsin existerat. Vi tenderar att glömma bort att
det fortfarande går åt energi för att göra mat. Den moderna ekvationen: 1:10.
Innan vår sköna nya industrialiserade världsordning tog vid fanns det
egentligen bara ett enda sätt för människan att kunna öka mängden mat i
magasinen, och det var att också utöka åkerarealen. Egentligen skulle man kunna
kalla detta för att man ökade sin solinstrålningsyta. Det fanns, grovt räknat,
ingen annan metod för att öka avkastningen från sina marker. (1.) Brutna
ryggar, värkande leder och en kort medellivslängd blev självklara resultat av
detta.
På historietimmarna i skolan får vi lära oss om de olika
upptäcktsresandena som gav sig ut på sina väldiga strapatser för att finna nya
länder. Vi får lära oss om äventyret men också om den fasa som var
kolonialismen. Columbus och slaveriet. Sällan, och sällan speciellt djupt,
vidrörs de krafter som låg bakom européernas expansion: Europa var vid den här
tiden i princip helt uppodlat, och möjligheterna till en vidare utökning av
solinstrålningsytan ganska små. Herrefolket ville förutom guld, ha mer mark,
för mat, för beskattning. Bevisen syns tydligt i de länder som en gång
koloniserades: Banan-, ris-, kaffe-, kakao-, palm- och alla andra sorters
plantager är fortfarande kännetecknande för dessa länder. Maximalt, och
ständigt ökande, utnyttjande av jordbruksresurserna.
Geologen Dale Allen Pfeiffer skriver i texten Eating Fossil Fuels:
Wherever explorers and conquistadors travelled, they may have carried
off loot, but they left plantations. And settlers toiled to clear land and
establish their own homestead. This conquest and expansion went on until there
was no place left for further expansion.
En flertusenårig expansion för att öka den för människan
tillgängliga solinstrålningsytan alltså. Idag har denna expansionsvåg dock nått
sin kulmen. Visst försöker man fortfarande utöka odlingsytan men den nutida
ökningen är i jämförelse med den historiska väldigt liten. (2.) Idag är i stort
sett all mark (inte bara Europas) som på något sätt visat sig vara lämplig för
odling redan erövrad av plogbillar och hackor. Den mark som finns kvar är
antingen för brant, för blöt, för torr eller i avsaknad av viktiga mineraler
och jordämnen(3.) Den ursprungliga metoden för att öka livsmedelsmängden –
arbetet med att öka solinstrålningsytan – pågick således oavbrutet från
jordbrukets uppkomst och ända fram tills de sista koloniala expansionsvågorna
nått även de mest avlägsna stränderna.
Det var först med den industriella
revolutionen som vi fick nya metoder för att öka avkastningen på de jordar som
vi redan lagt under oss. Först kom mekaniseringen av jordbruket och senare
skadedjurs- och ogräsbekämpning samt den viktiga ingrediensen konstgödsel.
Mellan 1950 och 1984 ökade, tack vare dessa ”framsteg”, världens
sädesproduktion med närmare 250 procent (4.) Som ni säkert redan har förstått
så berodde inte detta vare sig på att solen börjat skicka in mer energi än
förut i atmosfären eller på att våra grödor lärt sig att ta upp mer energi utan
på det enkla faktum att denna tidsperiod sammanfaller med
fossil-bränslefieringen av världssamfundet. Hästdragna fordon ersattes av
oljedragna, konstgödning framställd ur naturgas och bekämpningsmedel vilka i
sin tur kommer från olja, det nya smidiga materialet plast (också det
framställt av olja) ersatte tillverkningsmaterialet i mängder av gamla och
otympliga redskap – alltihop drivet av detta i underjorden komprimerade,
raffinerade solljus som de fossila bränslena är. Idag har vi skapat en värld
där 40 procent av kapaciteten hos all landbaserad fotosyntes avleds och styrs
ut från det naturliga kretsloppet och in i det mänskliga samhällssystemet,
mestadels i form av mat. Alla de andra landlevande livsformer som vi delar den
här jorden med får lov att hålla tillgodo med de 60 kvarvarande procenten (5.).
Tidigare i jordbrukshistorien kunde varken
människa eller dragdjur arbeta hårdare än kroppen och energidepåerna mäktade
med. Vi åt för att få ork att producera mera mat. I bästa fall gav, som vi
redan sett, en energienhets arbetsinsats fem (eller dåliga år färre)
energienheter mat på bordet. Idag ser uppställningen, tack vare de fossila
bränslena, helt annorlunda ut. Inom den moderna matproduktionen som nu
dominerar världen ligger input-nivåerna för energi in i produktionskedjan
mellan 50 – 100 gånger högre än de gjorde i det traditionella jordbruket. (6.) Visst är avkastningen också högre men lik
förbannat kan inte oljan ge oss en bättre ekvation än den redan nämnda: 1:10.
Tillkommer gör också all den olja som går åt i den övriga jord-till-bord-kedjan
och som inte är inräknad i ovanstående exempel: förpackningar,
kylningsanläggningar, transporter till och från grossister, din resa till och
från butiken och eventuell tillagning i hemmet (ja, även den är indirekt helt
beroende av olja). Västvärlden gör av med ungefär tio gånger mer energi än vi
producerar – eller formulerat såhär: Om vi fortsatt vill dricka läsk och äta
processad mat men bestämmer oss för att utföra allt framställningsarbete med
kroppen så skulle varje person behöva kroppsarbeta ungefär 100 timmar för att
få ihop till en enda dags mat!
Dale Allen Pfeiffer skriver:
To give the reader an idea of the
energy intensiveness of modern agriculture, production of one kilogram of nitrogen
for fertilizer requires the energy equivalent of from 1.4 to 1.8 liters of
diesel fuel. This is not considering the natural gas feedstock. According to
The Fertilizer Institute, in the year from June 30 2001 until June 30 2002 the
United States used 12,009,300 short tons of nitrogen fertilizer. Using the low
figure of 1.4 liters diesel equivalent per kilogram of nitrogen, this equates
to the energy content of 15.3 billion liters of diesel fuel, or 96.2 million
barrels.
Han summerar:
In a very real sense, we are literally eating
fossil fuels.
När
det gäller jordbruket bör också infogas att vi nu kan se en världsomspännande
tendens av minskande skördar, trots den ständigt ökande tillförseln av
konstgödsel. Vi börjar också få gott om bekämpningsmedelsresistenta ogräs och
parasiter; konstbevattningen bara ökar… Det moderna jordbruket har målat in sig
i ett hörn där det hela tiden måste öka energiinsatsen bara för att kunna
upprätthålla nuvarande skördekvantitet.
Oljan, maten och överbefolkningen
Överbefolkningen är ett av vår tids största
problem. Diagrammet ovan ger oss en bild av befolkningstillväxten från år 8000
f.Kr. till år 2010. Här ser vi hur befolkningstalen håller sig ganska jämna
ända fram till vår tid. Kurvans ojämnheter under 1300- och 1400-talen
representerar digerdöden. När vi så kommer fram till den moderna tidens början
– jag räknar från den industriella revolutionen – så ser vi en dramatisk
befolkningsökning, och från och med 1900-talet så pekar kurvan i princip helt
rakt uppåt. Detta är en utveckling helt och hållet möjliggjord av de fossila
bränslena kol, gas och olja – och speciellt då det sistnämnda. Vad händer när
oljan lyfts ut ur ekvationen?
Jag har full förståelse för den som nu
börjar rygga inför allvaret. Det-kan-väl-ändå-inte-vara-sant-spärren slår till,
det har hänt mig också, många gånger under de senaste åren då jag studerat de
här frågorna. Men desto snabbare vi alla inser att det här med stor sannolikhet
är den ”sköna nya värld” som står runt nästa hörn och väntar på oss, desto
snabbare kan vi börja förbereda oss (och våra vänner och familjer).
De stora multinationella företagen kommer,
påhejade av världens regeringar, antagligen att på alla plan köra hela systemet
fullständigt i botten, medan vi – folken – sliter för vår existens i en
ständigt hårdnande tillvaro. Förr eller senare kommer vi också att nå den
kritiska punkten för de försörjningssystem vi byggt upp.
Oljan är det energislag som idag, både
direkt och indirekt, möjliggör all matproduktion. Låt oss, rent hypotetiskt för
enkelhetens skull, anta att det behövs en liter olja för att producera ett kilo
mat. Bonden köper oljan för 10 kronor och säljer det kilo mat oljan hjälpt
honom att producera för 20 kronor. Detta är, i ett system som bygger på att
bara en liten minoritet av befolkningen jobbar med matproduktion, lönsamt även
om oljan kostar 19:99 kronor, men vid 20-kronorsstrecket är oljemagin bruten.
Självklart kommer regeringar och andra internationella intressen att med
allehanda subventioner och motmedel bekämpa denna utvecklig och hålla
livsmedelspriserna nere så länge de kan (ja det är faktiskt det de gör just nu)
men förr eller senare kommer det att bli omöjligt att upprätthålla ett
oljeberoende samhälle i en oljefattig värld, oavsett hur mycket pengar som
spenderas på problemet.
Naturligtvis är inte verkligheten riktigt så
enkel som i ovanstående exempel. För att bara nämna en parameter så kommer ju
inte livsmedelspriserna att ligga kvar på samma nivå, utan av lagbundenhet
följa oljepriset uppåt. Samtidigt som allt detta sker minskar också – eller
snarare, helt upphör – alla nyinvesteringar. Finansmarknaderna kraschar.
Världshandeln kraschar. En massarbetslöshet av aldrig tidigare skådat slag
breder snabbt ut sig. Inga löner betyder att allt färre har råd med den allt
dyrare maten… Detta är ingen nedåtspiral, det är ett stuprör.
Hur snabbt kommer då allt detta att ske? Min
egen gissning är att det kommer gå snabbt. Tänk er ett vippbräde med femton små
vikter på den ena sidan och fem likadana på den andra. Om vi varje dag flyttar
en vikt från sidan med 15 till sidan som från början bara hade fem, så kommer
vippbrädet att efter fem dagar väga jämnt, och de kommande fem dagarna att väga
över mer och mer, tills det slutligen når botten. När det gäller oljepriset så
kommer det troligtvis att följa principen med vikterna med det enda undantaget
att utvecklingen blir exponentiell. På en marknad med större efterfrågan än
tillgång blir det en vikt första dagen, två vikter andra dagen, fyra på den
tredje dagen, åtta… Ni förstår själva. Vippbrädet kommer inte att sakta sega
sig ner mot marken utan snarare först väga över lite, sen märkbart mer,
varefter det helt plötsligt slår i backen med en smäll. Förändringen kommer att
komma fort och den kommer få förödande konsekvenser för dig och mig.
Min gissning är att vi inom en
tjugoårsperiod (räknat från 2010) - alltså runt år 2030 - kommer att befinna
oss i en situation där vi använder lika lite energi per capita som vi gjorde
omkring år 1945. Med en mycket större befolkning än den som fanns under förra
seklets första hälft och med ett försörjningssystem som, till skillnad från då,
är helt beroende av olja (och dessutom drabbat av klimatförändring), så kommer
denna nedgång att kännetecknas av ständigt hårdnande varumarknader, konflikter
och levnadsvillkor för de som tvingas genomleva den. Förutsatt att vi inte bestämmer oss för att på allvar ändra vår
livsstil.
I inledningsfasen av 2008 års ekonomiska
kris, när oljepriserna var uppe en bra bit över 100 dollar fatet, startade
hungrande människor matkravaller i 47 länder världen över. ”Den arabiska våren”, revolutionerna och upploppen i Nordafrika och
Mellanöstern som i skrivande stund dominerar nyhetssändningarna har även de sin
upprinnelse i stigande matpriser. Här i väst är inte någon kronas påslag på
matpriset något som bekymrar oss i lika hög grad som det gör i fattigare
länder. Här hos oss kan man istället se oljeproblematiken lysa igenom i de
väldiga nedskärningarna i välfärdsstaten. Flera europeiska och asiatiska länder
och amerikanska delstater är nära ruinens brant. Såväl här som där försöker den
politiska ledningen skära med machete i utgifterna vilket lett till både
allmänna och fackliga demonstrationer (tänk Grekland, Portugal, Spanien,
Wisconsin, Kalifornien m.fl.).
Tillbaka till Olduvai
Doktor Richard C. Duncan vid Institute on
Energy and Man och Washington Universtity har tagit fram den väldigt intressanta
Olduvaiteorin, som i korthet går ut på att den industrialiserade
civilisationens tidsepok tar slut när den globala energikonsumtionen per capita
på allvar börjar falla, då masskonsumtion och en mängd andra
samhällsuppehållande mekanismer inte längre kan fungera.
Duncan är något så ovanligt som en lärd man
och ingenjör som gör det väldigt lätt för sina läsare, även icke-akademiker,
och visar med enkla diagram på hur den globala energikonsumtionen per capita
sjunkit alltsedan slutet av 70-talet. Teorin görs dessutom mer trovärdig av att
han jämför resultat från andra vetenskapsmän, som forskat på energi-per
capitaanvändning, med sitt eget. (7.) Alla forskarna fastslår att den
genomsnittlige världsmedborgarens energianvändning nådde sin kulmen någon gång
under 1970-talet. (8.) Även oljebolaget BP och FN:s databank stödjer Duncans
uppskattning om att denna per capita-energitopp skedde 1978. Teorin fortsätter
därefter med att visa oss hur orimligt det är att tro på en sorts alternativ
industriell civilisation efter det att peak-oil passerats, då ingenting som kan
mäta sig med oljan längre finns att tillgå; att även om vi har andra
energislag, som till viss del skulle kunna kompensera för bortfallet, så är
hela infrastrukturen runt dessa beroende av oljan.
Duncan menar att medan tidigare högkulturers
uppgång och fall mer liknat varandra då de varit närmast cykliska skeenden så
kommer den industriella civilisationens kurva att avvika från denna trend då
den är av lineär natur:
Global Industrial Civilization has no cycles at all. It’s a ”one-shot
affair.” Exponential growth, exponential decline. That’s it.
Namnet Olduvai syftar på en unik ravin i
Tanzania där man funnit fossil efter stenåldersmänniskor. Ravinen är världskänd
bland arkeologer. Duncan använder sig metaforiskt av denna fyndplats när han
hävdar att vi kommer att störta oss själva ned i en sorts post-industriell
stenålder – tillbaka till Olduvai.
I likhet med den svenske forskaren och
professorn i biokemi vid Lunds Universitet Gösta Ehrensvärd (9.) så resonerar
Duncan kring det ohållbara med att ha ett samhälle vars kroppsfunktioner
mekaniskt hålls vid liv med ekonomisk tillväxt. Även om vi, rent hypotetiskt,
till vårt förfogande hade en energiform som var en oändlig resurs så kommer vi
snart stå inför en rad problem gällande alla de andra jungfruliga råvaror som
inte är det:
We have, or soon will have, exhausted the necessary physical
prerequisites so far as this planet is concearned. With coal gone, oil gone,
high-grade metallic ore gone, no species however competent can make the long
climb from primitive conditions to high-level technology.
Själva fundamenten för att bygga högteknologiska samhällen
överhuvudtaget är alltså enligt Duncan snart raserade. Längre fram summerar han:
Still, the Post-Industrial Stone Age is a tragedy because it really
isn’t inevitable. There’s absolutely no reason why we couldn’t live in material
sufficiency on this planet for millions of years. But prudence isn’t our forte.
(10.)
Olduvaiteorin (som ständigt samkörs och
jämförs med olika data som rör befolkningstillväxten på jorden, nya fyndigheter
av olja, kol och gas etcetera) kan lättast sammanfattas som att den
genomsnittlige världsmedborgarens energiuttag toppade 1977 och därefter, mellan
åren 1977-1995, har minskat med ungefär 0,90 procent årligen. Denna nedgång i
användning kommer att fortsätta så länge jordens befolkning fortsätter att växa
snabbare än energitillväxten ökar. Om denna nedgång fortsätter kommer mänskliga
samhällen att bottna på ett energimässigt existensminimum. Duncan förlägger
slutet på den Industriella civilisationen
omkring år 2025-2030. Vid denna tid, förutspår han, har energianvändningen per
capita minskat med ungefär 63 procent sedan sin topp på 1970-talet. Vi det laget
är civilisation, så som vi tänker på ordet, inte längre möjlig.
Vi har helt enkelt blivit som jästen i
mäsksatsen. Den äter socker och förökar sig våldsamt. Biprodukterna av jästens
sockerätande är koldioxid och alkohol. När man jäser äppelvin i ett slutet kärl
(en begränsad miljö, precis som jorden) så slutar det hela med att
koncentrationen av alkohol och koldioxid blir för hög och jästen dör av sina
egna biprodukter.
Det är inte alls omöjligt att Lester Brown,
en av grundarna av Earth Policy Institute, får rätt när han säger att framtida
historiker kanske kommer att använda sig av en helt ny tideräkning: BPO och
APO, ”before peak oil” och ”after peak oil”. (11.)
Tillväxtens gräns
1971 kom den banbrytande, kontroversiella
och bästsäljande boken Limits to Growth
ut. (12.) I denna publicerades de första datorsimuleringarna av vad som skulle
komma att hända med våra samhällen om resursanvändningen och befolkningstalen
fortsatte att öka på samma sätt. Slutsatsen välte mången kvällsläsare ur
sängen: Om inte vår livsstil förändras i grunden är kollaps oundviklig någon
gång mellan år 2010 och 2050. Upprepade tester, gjorda i andra länder, av andra
team, med nyare datorer har gett i princip samma resultat. Nu för tiden vet vi
dessutom mer om hur klimatförändringen fungerar (och att den verkar gå snabbare
än vi först trodde) och om hur mycket olja som verkligen finns kvar – även om
ingen riktigt vet den exakta summan och mycket fakta hemlighålls av industrin –
och dessa nytillkomna fakta verkar snarare tidigarelägga kollapsens datum.
Vivitur parvo bene (lat: man kan leva gott
med litet)
Visst skulle vi kunna ordna det ganska bra för oss om vi bara fick veta
att det är fullt möjligt. Om vi alla bodde i ett närsamhälle. Om alla de långa resorna och höga energikostnaderna
gjordes onödiga skulle ett drägligt liv vara fullt möjligt, trots mindre
tillgång på energi. Frihet och trygghet, ansvar, självbestämmande och
samhörighet kan samexistera som begrepp. Människan kan, befriade från det slit
det innebär att ständigt behöva serva en ledarkast, föda sig själv och antagligen
leva ganska gott av sitt arbete med jorden. Som så ofta är det några få mäns
vinning som sätter käppar i hjulet för all sådan utveckling. Vindkraftverk till
exempel är förhållandevis enkla att bygga själv – av skrot och gamla
elkomponenter. Detsamma kan sägas gälla för solpaneler. (13.) Bybor skulle
också till sina enstaka utflykter och handel kunna ha en eller ett par gen-
eller metangasdrivna fordon att dela på inom sin samfällighet. En sådan
utveckling uppmuntras dock inte från etablissemangets sida då den skulle ha
uppenbara tillväxthämmande effekter. Man vill producera vindmöllor i en stor
fabrik, i stor skala, sälja dem på en stor marknad och tjäna stora pengar. I
vår civilisationsmodell anses, till skillnad från många naturfolkssamhällen,
nämligen pengar vara det enda incitamentet för utveckling.
Denna storskalighetsmodell kommer dock bara att fungera så länge som vi
har god tillgång till relativt billig energi. För utan denna energi blir det
plötsligt väldigt dyrt att till exempel bryta och omforma de metaller som
behövs och transportera dem över stora sträckor till vindmöllefabrikerna. Utan
billig energi finns inte heller den globala marknad som vindmöllorna var tänkta
att säljas på.
Vi måste hela tiden ha i åtanke att när etablissemanget talar om nya
energikällor så gör de det med vårt nuvarande samhällssystem i åtanke. Alltså:
Om staten, en kommun eller ett bolag ska vara med och sponsra byggandet av
någon sorts miljövänligt och modernt kraftverk så är grundförutsättningen att
det ska vara kraftigt nog att kunna förse x antal moderna, energislösande
hushåll med elektricitet. Man tänker på fortsatt utbyggnad av våra städer och
fortsatt ökande konsumtion.
Nåväl, om du och jag bestämmer oss för att hjälpas åt och bygga två
vindsnurror – en till ditt hus och en till mitt – av skrot vi snott på tippen,
så ser bilden helt annorlunda ut. Då är det i allra högsta grad miljövänligt
och energieffektivt. Om ledorden urbanisering och tillväxt byts ut mot
ruralisering och självhushåll så går ekvationen helt plötsligt ihop.
På samma sätt hör vi hela tiden politikerna säga att stadsboende är mer ”klimatsmart” och skonsamt mot miljön än landsbygdsboende. Detta påstående är
emellertid bara korrekt i en kontext där man utgår ifrån att vårt nuvarande
system bevaras mer eller mindre intakt, ”mest miljövänligt” är det definitivt inte! Det mest skonsamma
alternativet för alla levande organismer vore om vi människor bara använde en
liten del av den energi vi gör åt idag, om vi levde och verkade i mindre
samhällen på landsbygden – förutsatt naturligtvis att våra
försörjningsmöjligheter också fanns där vi levde och inte som nu inne i staden.
Jordbruksmarken skulle faktiskt kunna räcka till oss alla nu levande om
vi lät bli att dricka så mycket vin, sprit och öl, om vi använde mindre tobak,
åt betydligt mycket mindre kött, avskaffade hobbyhästen som fenomen och slutade
bygga infrastruktur, lager- och företagslokaler på våra finaste jordar.
Det moderna jordbruket spyr ut gifter på jorden och packar den samman
med sina tunga maskiner så att maskar såväl som rötter får det svårare och
svårare att ta sig fram. Matjordslagret minskar för varje år som går och
mullhalten är minimal. Förr drev tjälen upp stenar ur den svenska marken och
bonden fick plocka bort dessa år efter år. På senare tid har detta fenomen bara
ökat, då åratal av körande med tunga maskiner tryckt ihop jorden så mycket att
matjordslagret blivit tunnare. Stenarna nere i alven tvingas på sätt och vis
upp i matjordslagret. (14.)
Att bekämpningsmedlen inte är bra för jorden tror jag att de flesta
redan känner till men att även konstgödningen utgör ett stort problem är inte
lika känt.
I normal matjord finns det gott om kvävefixerande bakterier samt en
massa organismer som livnär sig på kväve. När man tillför konstgödning - vars
främsta ingrediens är just kväve – till matjorden rubbas balansen mellan dessa
olika organismer. De kvävefixerande bakteriernas roll minskar medan kväveätarna
upplever glada dagar. Men medan kväveätarna festar loss bryter de också ned det
organiska material, humusen, som finns i jorden. Eller: Jorden blir hårdare
(eller sandigare, lite beroende på jordtypen) och tappar sina fukthållande och
ventilerande förmågor. Nu börjar den verkliga urlakningen då regnvatten bara
rinner rakt genom de sandiga mullfattiga jordarna, eller rinner av de leriga
hårt packade, och sköljer med sig än mer naturliga näringsämnen.(15.) Mikrofloran
och mikrofaunan börjar dö. Näringstappet växer sig än större. Vi börjar kunna
se de första tecknen på minskat matjordslager och erosion. Vi tillför ännu
större kvantiteter konstgödsel för att kompensera. Och så vidare.
Gunnar Lindstedt skriver i boken Svart
Jord:
Istället för att hållbart använda matjordens
resurser innebär användningen av konstgödsel en långsam och ödesdiger
nedbrytning av jordens bördighet. (Förlag Frank, 2008)
För den moderne lantbrukaren är jorden knappt mer än ett substrat som
håller fast växterna vid marken. All näring och allt skydd som växterna kan
tänkas behöva tillförs industriellt. Med Dale Allen Pfieffers ord:
Much of the soil in the Great Plains is little more than a sponge into
which we must pour hydrocarbon-based fertilizers in order to produce crops. (16.)
Sorgligt nog gäller mycket av detta även för de så kallade ekologiska
KRAV-jordbruken. För också här är synsättet det storskaliga: Växten klamrar sig
fast vid jorden vilken i sin tur tillförs all den näring växten kan tänkas
behöva – även om den, som i KRAV-böndernas fall råkar vara ekologiskt
nedbrytbar. Jordens flora och fauna skadas inte lika mycket som i det
konventionella jordbruket, men man packar fortfarande samman jorden med sina
tunga maskiner. Tänket är lika linjärt. Man odlar växter. Man har ett frö, som
blir en grodd, som blir en skördemogen gröda. Uppåt mot målet! Den småskalige
och sant ekologiske jordbrukaren odlar i första hand inte växter. Hon eller han
odlar jord.
Jämförande studier som har gjorts mellan det så kallat ekologiska
storskaliga jordbruket och det konventionella storksaliga jordbruket har visat
att det ekologiska jordbruket ger en något mindre avkastning än det
konventionella. Dessa siffror används ofta i debatten som argument för ett
fortsatt pesticid- och konstgödselintensivt, konventionellt jordbruk. Och
visst, det kan låta logiskt i en värld där fler och fler människor får allt
mindre att äta för varje år som går. Det riktigt tragiskt cyniska med denna
debatt är att man i princip aldrig får höra talas om de resultat man får om man
jämför ett konventionellt jordbruk med ett riktigt småskaligt, ekologiskt
självhushåll. Då ser bilden helt annorlunda ut. Det finns nämligen ingen
jordbruksenhet som i förhållande till sin yta ger så stor avkastning som den
riktigt lilla gården – förutsatt, naturligtvis, att det är en kunnig
jordbrukares marker man studerar.
Om jag skulle tvingas att välja ett enda ord för att definiera
skillnaden mellan stor- och småskaligt jordbruk så skulle det bli ”kärlek”. Den
småskalige odlaren har tid för omtanke. Varje kål- gurk- eller tomatplanta kan
få tillsyn, varje rad på åkern. Den småskalige odlaren tillför inte bara sina
växter endimensionell näring som kväve, natrium och fosfor i form av NPK eller
gödsel utan tillför ny frisk jord i form av kompost. Hos den småskalige
jordbrukaren ökar matjordslagret istället för att minska, precis som masken och
mikrofaunan också ökar. Denne bonde förstår att, som redan sagts, binda
solinstrålningen i så mycket grönmassa som möjligt, och på så vis vara en
medhjälpare i den naturliga tillväxtprocessen. Hon eller han har förståelse för
att jordbruk i sig är ett ingrepp i naturen, vilket noga måste övervakas för
att kunna fungera på ett balanserat sätt.
Istället för den nu rådande principen, att en person ska föda 100 andra,
borde vi införa en princip där kanske 100 personer föder sig själva och med
sitt överskott 100 andra (dessa icke jordbrukande 100 bör dessutom bo i
närområdet så att energin kan recirkuleras).
På 1800-talet var kväve en bristvara. Idag är de höga halterna av kväve
i våra marker och vatten ett stort miljöproblem. Även här spelar oljan en
avgörande roll – KRAV eller inte. Utan maskinerna (som drivs, smörjs och
tillverkas med hjälp av olja) skulle inte ens en modern storskalig eko-bonde
kunna få ett sådant överskott av gödsel som behövs för att kunna producera all
den mat som han eller hon gör idag. Åkrar ska gödslas, plöjas, harvas, sås,
ibland harvas igen, vältas och slås. Sedan ska skördarna höstas in och torkas…
allt bara för att få in foder till de djur som gett energin till åkern. När
sedan djuren mjölkats eller slaktats försäljs dessa produkter från gården,
vilket betyder att energi försvinner ut ur dess inre system. Denna måste alltså
köpas in från annat håll. Det går åt tusentals kilo foder för att föda upp en
kalv som ska slaktas; detta foder är energi som lagras upp i djurets kropp i
form av muskler och fett. Om inte människan som äter djuret eller dricker dess
mjölk på något sätt kan återföra denna energi in i gårdens energicirkulation,
så töms detta sakta men säkert på energi. Detta torde vara den dominerande
orsaken till att även svenska eko-bönder, enligt KRAV-reglerna har lov att köpa
in en viss del foder och gödsel.
Naturligtvis tycker jag att om du står i affären och har att välja
mellan en KRAV-märkt produkt eller en motsvarande från ett konventionellt
jordbruk så ska du välja den KRAV-märkta, det är inte detta som är min poäng.
Valet mellan KRAV eller konventionellt inte är ett val mellan gott och ont utan
mellan ont och lite mindre ont.
I princip alla storskaliga försök att återta jordbruksmark i områden där
erosionen på grund av vanskötsel stjäl jord från bönderna har misslyckats.
Småskaliga projekt däremot, som utgår från den lilla byn eller till och med
från ett enskilt hushåll (projekt där man kanske har grävt brunnar, planterat
träd, byggt oaser, restaurerat förstörda marker genom att odla mask etcetera)
visar väldigt ofta på strålande resultat. Vad inte mekanistiska västmäns
hjärnor och stora kraftfulla maskiner klarar av, det fixar överlevnadssmarta
och holistiska sydkvinnors förnuft och flinka fingrar galant.
Alla uppfinningar och tekniska framsteg är inte av ondo. Verkligen inte!
Tvättmaskinen har sparat miljoner kvinnors ryggar, händer och leder.
Hydrauliken har gjort detsamma för männen.
”Tekniken i sig är inte ond”
När romarna kom till gallerna i det som idag
är södra Frankrike stötte de på något som de aldrig förut skådat: skördetröskor!
Enligt källorna ska de ha sett ut lite som en stor kam som med dragdjurs hjälp
drogs över åkrarna och repade av de mogna axen. (17.) Romarna hade emellertid
inget intresse av denna, eller av så många andra tekniska landvinningar som de
erövrade folken hade använt för att förenkla sina liv. Roms ekonomi var ju
slavbaserad. Slavar får, precis som olja, ingen lön och alltså har man inget att
tjäna på att underlätta och förkorta deras arbetsinsats.
När sedan skördemaskinen återuppfanns på
1800-talet så berodde de framgångar den nu rönte, paradoxalt nog, återigen på
vinningens princip (samma princip som satt stopp för den i första vändan). I
och med amerikanska inbördeskriget var nu slaveriet officiellt avskaffat och arbetarna
hade lön. Det fanns stora stålar att tjäna på rationalisering och mekanisering.
Idag är jordbruket näst intill helt mekaniserat, med massarbetslöshet,
fattigdom och miljöproblem som följd.(18.) Maskinen har blivit en symbol för att
människan är överflödig.
Uttrycket ”tekniken i sig är inte ond” är så vanligt förekommande att
det nästan kommit att bli ett talesätt – vilket i sig antyder att problemen med
tekniken är så många att vi kommit att behöva ett rättfärdigande uttryck. Men
visst, tekniken är inte ond. Om den
gjordes fritt tillgänglig för att underlätta livet och vardagens sysslor för
oss alla så skulle det vara en helt annan sak än hur den nu används – främst
till att försäljas, samt hålla nere kostnader (läs rationalisera bort arbetare)
och pressa ned priser för att vara konkurrensduglig. Detta var tyvärr vad som
hände när de nya, revolutionerande, hästdragna jordbruksmaskinerna kom i mitten
av 1800-talet. För samtidigt som de underlättade sådd, slåtter och liknande
moment för jordbrukarsamfälligheterna så hjälpte de nya maskinerna till att
splittra dessa. Jordbrukaren som nu skulle kunna ha gjort allt det förut så
hårda jobbet på mindre än hälften av tiden och med mycket mindre kroppsont,
konkurrensutsattes och tyngdes istället ned av nya höjda avkastningskrav. När
de nya jordbruksmaskinerna infördes tvingades mängder med mindre välbeställda
bönder med ”hjälp” från procentare och låneinstitut införskaffa den nya
tekniken; allt för att inte hamna på efterkälken och tvingas gå från hus och
hem. Bonden slog in på den skuldtyngda väg han alltsedan dess har vandrat. Ett
gatlopp mellan skuld och hemlöshet. För att ha råd med att betala räntorna på
de nya maskinerna drevs bönderna till att utöka sina åkerarealer så pass mycket
att de kunde producera ett överskott till avsalu. Nya åkrar betyder ännu flera
lån, vilket betyder ännu större skulder. Detta får till följd att bönderna
börjar fundera över ännu större investeringar i ökad produktivitet och så
vidare. Samtidigt gör mellanhänderna, de rika magnater som redan från början
hade ett övertag, sig stor möda att försöka pressa priserna i producentledet
för att kunna konkurrera bättre på den ständigt växande marknaden. För bonden
innebär detta att denne, trots sin ökande produktion, hela tiden får mindre och
mindre betalt. Mekaniseringen av jordbruket innebär alltså oftast när det
kommer till en ny region att jordbrukare slås ut och att de hjälpande händerna
som det tidigare alltid funnits så många av på landsbygden minskar drastiskt. (19.) Tänk istället om du och jag samägde en liten
hästdragen skördetröska. Om den bara fanns där för att underlätta för oss. Om
vi slapp utvidga våra ägor, om vi slapp konkurrens.
Kelternas samhällen var i mångt och mycket närsamhällen (även om också de hade handel, aristokrati, gruvor och
teknologi), där kvinnor hade både ägande- och beslutanderätt (20.) och där nya
landvinningar verkar ha kommit allmänheten till nytta. (21.) Vad är det
egentligen som hindrar oss från att följa deras exempel, strunta i systemet och
bygga vårt eget vid sidan av detta gamla? Bröd och skådespel?
Det finns hopp.
Ja det finns ändå hopp. Det finns en god framtid. Vi måste bara förstå att
den framtiden heter Nu. Den indiske filosofen Jiddu Krishnamurti menade vid
sitt tal i FN 1985 att vi för att skapa en bättre morgondag måste förstå att
denna är idag. Nuet är det förflutna. Vår historia och våra erfarenheter utgör
vår livskarta. Den omdefinierar ständigt sig självt, och det är med hjälp av
denna som vi skapar nuet och alltså morgondagen. Vill vi få stopp på krigen så
får vi lov att upphöra med våra aggressioner här och nu, annars kan vi räkna
med att framtiden ofelbart kommer att se likadan ut som dagen idag. Vill vi
leva ett bättre liv utan att vara beroende av oljan som skapat massiv
miljöförstörelse och fattigdom, som är orsak till nästan alla världens väpnade
konflikter och som försatt oss alla i en situation där vi riskerar att hamna
mitt i en civilisationskollaps, så är lösningen varken svårare eller lättare än
att sluta använda den. Maten kan vi odla själva, utan tunga oljedrivna
maskiner. Vi har gjort det förr och vi kan göra det igen.
På den ”gamla goda tiden” lades störst fokus på kött och olika
mjölkprodukter, och när det gäller kunskaper om saker som dessa var den
skandinaviske 1800-talsbonden en alldeles särdeles kunnig fackman. Men när det
gällde odling var de svenska bönderna vida underlägsna sina centraleuropeiska, asiatiska,
amerikanska och afrikanska kolleger. Det var i slutet av 1700-talet som man
började inse att utomsvenska jordbruk hade betydligt mycket högre avkastning än
de inhemska, och detta var faktiskt en av anledningarna till att de olika
Hushållningssällskapen bildades, med början på Gotland 1791. De skandinaviska
folken befann sig på sätt och vis fortfarande mellan samlar/jägarstadiet och
jordbrukarstadiet. Visserligen nomadiserade man inte, men samlandet, jakten och
inte minst fisket spelade en mycket viktig roll i hushållningen.
Många svenska bönder kände så sent som vid 1900-talets början inte ens
till att det är olämpligt att odla samma gröda på samma yta år efter år. Läser
man till exempel Ugglehultsboken (22.) kan man finna alla möjliga konstiga
påpekanden. De verkar helt självklara för oss idag men finns naturligtvis med i
boken av den enkla anledningen att många av bönderna inte visste bättre. Bland
annat hittar man här tips som att gödseln inte bör betraktas som skräp som ska
dumpas i skogen utan bör föras ut på åkern. Författaren verkar också ha känt
sig tvungen att förklara vad en kompost är för någonting.
En annan fälla som det gamla självhushållningssamhället hade fallit i
och som vi lätt skulle kunna undvika var den strikta uppdelningen mellan
manliga och kvinnliga arbetsuppgifter. På många håll var det tabu för mannen
att mjölka kossan eller för kvinnan att sköta om hästen. Många delar inom
hushållningen drabbades av dessa bigotta normer. Lena Nygårds på SLU, som är
ansvarig för det så kallade fröuppropet, berättar i tidskriften Odlaren:
Att odla grönsaker var ett kvinnogöra och
många män vägrade till exempel att gräva i trädgården. Man såg också ned på
grönsaker och tyckte inte det var riktig mat. (23.)
Även författaren till Ugglehultsboken, Alfred Edling, försöker råda bot
på den nedvärderande inställningen till grönsaker genom att sida upp och sida
ner sjunga deras (speciellt rotfrukternas) lov. Vid 1900-talets början försökte
väldigt många bönder odla spannmål till avsalu i jakt på ett efterlängtat klirr
i kassan. Herr Petterson på Ugglehult påpekar dock att om man odlar mycket
grönsaker, både till foder och egen förning, så kultiverar man sig också en
framtid där djuren ger mer mjölk, smör, ost, ägg, kött och gödsel, varvid
kassaklirret blir överflödigt. Och skulle man ändå av någon anledning behöva
pengar så ger alla de ovanstående animaliska produkterna mer betalt än det
lilla överskottet vete som man inte själv behöver.
Idag har vi tillgång till all världens odlingstekniker. Personligen
odlar jag enligt djupsängsmodellen vilken från början är en metod som härrör
sig från de terrassodlande kulturerna. Jag berikar också min jord med
kväveanrikad träkol för att extra öka bördigheten. Detta i sin tur är en metod
som kommit till oss från sydamerikanska indianer. Naturligtvis täcker jag med
gräsklipp och löv – en centraleuropeisk, antroposofisk, metod. Och jag
komposterar och odlar mask – indiska metoder.
När folk tvivlar på att vi i Sverige skulle kunna vara självförsörjande
på mat beror det oftast på att de har bilden av den fattige och förtidsåldrade
torparen på näthinnan. De tror att vi per automatik skulle kastas tillbaka till
undernäringens och utvandringens 1800-tal, men detta scenario behöver verkligen
inte bli framtidens verklighet. Vi vet så ofantligt mycket mer idag. Tänk igen
på de altruistiska kelterna i södra Gallien för vilka delandet av såväl teknik
som kunskap som varor verkar ha varit norm, tänk sen in detta förhållningssätt
i vår nutida samvaro, och tänk på all den kunskap vi idag har tillgång till som
inte de hade. Kunskap, om hur mat kan produceras i samarbete med naturen, och
frihet från att behöva betjäna en maktklass är allt som skulle behövas.
Jag tillhör inte de som tror att människan som art är dömd till att helt
och hållet utplåna sig själv – i alla fall inte av en energikris. Möjligtvis av
klimatförändringen och den biologiska utarmningen, men bara i det fall jordens
medeltemperatur höjs radikalt, vilket skulle göra livet alldeles ytterligt
komplicerat för de flesta däggdjur på planeten. Frågan är snarare om vi vill
kunna leva eller helt enkelt bara överleva. Att rasa ner i postindustrialism
helt i avsaknad av en plan för en, inte bara dräglig, utan bättre framtid är
det samma som att garantera sig ett ovärdigt och eländigt liv.
Vi är en splittrad skara idealistiska individer som fåfängt, var och en
för sig, försöker välta Systemet över
ända. Borde vi enas? Borde vi bli som systemets härförare och dra ut i striden
som en organiserad armé? Krossas som gallernas hövding Vercingetorix? Eller
borde vi organiserat dra oss undan och göra oss oberoende av deras produkter?
Om vi är, med romarnas ord; paganus (lat: ”bonde” eller ”icke av Rom”), då får
vi också hålla oss undan från deras bröd och deras skådespel, deras
”belöningar” och religioner. Om vi låter bli att någonsin möta dem på
slagfältet, om vi skingras så fort vi ser deras standar och tackar nej till
deras glaspärlor; om vi enas i praktik, men låter individen blomma i egensinnig
teori… då borde vi ha en chans.
* * *
Fotnötter:
(1:Ang. formuleringen ”grovt räknat”: Välbyggda komposter,
sådana som man använt sig av i Indien i hundratals år kan öka avkastningen och
få mager jord fet, men dessa komposter kräver också de att man tillför energi i
form av nedbrytbart material och var tar man detta ifrån?)
(2: Ja egentligen borde vi idag snarare tala om en minskning
av instrålningsyta då erosion, markpackning, översvämmningar, ökeninvandring,
urban utbredning över odlingsmark etc för varje år som går gör att vår
odlingsareal minskar. Se gärna
artikeln The Great Food Crisis of 2011
av Lester R. Brown, som är president på The
Earth Policy Institute. Mycket skrämmande läsning.)
(3: Eating Fossil
Fuels, Dale Allen Pfeiffer, 2004).
(4: Constraints
on the Expansion of Global Food Supply, Henery W. Kindall och David Pimentel, The Royal Swedish
Academy of Sciences 1994. http://dieoff.org/page36.htm).
(5: Eating Fossil
Fuels, Dale Allen Pfeiffer, 2004).
(6: The
Tightening Conflict: Population, Energy Use, and the Ecology of Agriculture, Mario Giampietro och David Pimentel
1994, http://dieoff.org/page69.htm. Se även: Constraints on the Expansion of
Global Food Supply, Henery
W. Kindall och David Pimentel.).
(7: En av dessa, Dr. Gibbons, har bl.a. varit ”Science
Advisor” åt president Clinton)
(8: Forskarnas olika rapporter diffar mellan åren 1973-1979
och snittar på 1977. Duncan själv anser att toppen nåddes 1978.)
(9: Gösta var utbildad inom biokemi, medicinsk kemi,
fysiologisk kemi, var avdelningschef på Wenner-Grenska Institutet, ledamot av
Fysiografiska sällskapet i Lund och ledamot av Ingenjörsvetenskapsakademien.
Hans bok Före och Efter, en diagnos (Aldus förlag) från 1971, som
resonerar kring alla resursers ändlighet, väckte stor debatt när den kom och
översattes till ett flertal språk.)
(11: Läs t.ex.
här: http://www.treehugger.com/files/2007/03/the_coming_decl.php)
(12: Författad
av vetenskapsmänniskorna Donella H. Meadows, Dennis L. Meadows, Jörgen Randers
och William W. Behrens III.)
(13: Alltså
inte de solceller som alstrar elektrisk ström utan paneler med vatten som man
värmer huset med.)
(14: Det finns en faktor till som
påverkar ökande stenförekomst i åkermark och det är att mullhalten och antalet
maskar i jorden minskar. I en porös jord med mycket mask sjunker stenar
långsamt ner i jordlagren. Källa: Förbundet
Organisk Biologisk Odling http://fobo.se.)
(15: Storskaligt modernt svenskt jordbruk har inte tid att
ta tillvara på gödseln på samma sätt som förr. All spillning och urin
transporteras ut ur stallarna på mekanisk väg och blir till flytgödsel. Svenska
jordar är generellt sett leriga, och alltså hårt packade av traktorer, vilket
gör att gödseln blir liggande ovanpå marken tills den sköljts bort av regnet.
Därav det stora kväveläckaget som sker även vid storskaliga s.k. ekologiska
jordbruk.)
(16: Dale Allen Pfeiffer, Eating
Fossil Fuels)
(17: Barbarerna,
Terry Jones och Alan Ereira.)
(18: Här avses inte de små familjejordbruk
som fortfarande finns kvar på många ställen i världen. Jag syftar på de som
odlar och föder djur upp för världsmarknaden.)
(19: Idag betalar som bekant
västerländskt jordbruk inte sina egna kostnader utan existerar bara tack vare
subventioner, vilket i sin tur är skattepengar – dina, mina och bondens surt
förvärvade skattepengar. Detta görs för att bönderna ska kunna producera med
förlust, så att vi konsumenter ska kunna köpa varorna för ett lägre pris än vad
det egentligen kostar att framställa dem. Detta gör läget för den indiske –
icke skattefinansierade – bonden, som tvingas konkurrera med sina europeiska
kollegor, desperat.)
(20: Detta är antagligen en av flera
anledningar till att de gått till historien som osofistikerade barbarer, då det
nämligen i stort sett är romarna som skrivit deras historia - och romarna ansåg
sådana seder som kvinnligt samhällsinflytande vara synnerligen osofistikerade)
(21: En lättfattlig introduktion till dessa barbarfrågor
finner man i boken Barbarerna –
Romarrikets historia ur de erövrade folkens perspektiv, av Terry Jones och
Alan Eriera. Karneval förlag.)
(22: Det är en slags rapport från en mönstergård, fylld med
goda råd. Boken blev en slags bondebibel för svenska småbruk. Min utgåva är
från 1910.)
(23: Nr 3/2008, s. 27. Tidskriften ges ut av FOBO,
föreningen organisk-biologisk odling.)
* * *
Jaha, där var hela serien om oljan slut.
Mvh.
johannes
Jaha, där var hela serien om oljan slut.
Mvh.
johannes
Briljant, du borde försöka sprida den här texten mer!
SvaraRadera/Jonas
www.jlundstrom.se