Uttrycket ”Kunskapens makt är störst” eller överhuvudtaget
användandet av begreppet ”kunskapens makt” är någonting vedertaget i
vårt vardagsspråk. När det införlivas i en diskussion så sveper det fram
som en nationalsång genom rummet. ”Kunskapens makt” – stort och
ståtligt står det där, som en staty. I uttryckets släptåg följer också
en mängd tillhörande grundantaganden: ”Vi förkastar vidskepligheten”, är
ett av dem. Men den kanske mest självklart underförstådda innebörden är
att vi med kunskapens makt ska vinna över ”det destruktiva” – våldet,
förtrycket och nu på senare år även miljöförstörelsen. Men på vilket
sätt är kunskap makt? Och vad avser vi med ordet kunskap? Framförallt;
kan den rädda eller ens hjälpa oss?
Till att börja med så kan vi ju konstatera att själva idén om att
kunskap = makt är ganska ny. Romarna förlitade sig inte i första hand på
hypoteser när de invaderade andra stammar och höll sin tids tillväxt
rullande. Det var auktoritet, rikedomar och dådkraft som främst
förknippades med makten. Så bromsades t. ex. ofta den teknologiska och
filosofiska utvecklingen upp i ett område som fallit i Roms våld, för
att, i bästa fall, ta fart igen efter imperiets sammanbrott många hundra
år senare. Inte heller i medeltidens Europa betydde ordet ”kunskap”
detsamma som det gör idag. Att vara kunnig, i ordets nutida bemärkelse
kunde snarare vara förknippat med livsfara än med makt. Tänk på alla
kättare som brunnit på grund av sina ogudaktiga kunskaper.
Förenklat kan man kanske säga att det bland medeltidens lärde fanns
två samexisterande uppfattningar om vad som var kunskap. Det för oss så
familjära linjära, logiska tänkandet, och det cirkulära, associativa.
Ofta var dessa två så hårt sammanflätade med varandra att de
överhuvudtaget inte gick att skilja åt. Men från 1300-talet
(renässansen) och framåt börjar man kunna urskilja en tydlig förändring i
attityd gentemot kunskapen – till favör för logiken och det linjära.
Denna rörelse har på intet sätt nått vägs ände idag: dels missionerar
det linjära tänkandet fortfarande och exporterar sina grundprinciper
till ständigt nya ”oupplysta” och ”primitiva” områden ute i världen. Och
här på hemmaplan skördar den ständigt nya segrar då den hela tiden
tränger djupare och djupare in i vår kultur och vårt språk, och gör sig
själv mer och mer till ”det enda tänkbara”. Bondförnuftet är idag lika
sällan förekommande som bönder. Det har fått vika för en sorts
kirurgiskt tänkande, där enbart sådant som kunnat skäras ut med skalpell
anses vara kunskap.
Nåväl, det som gradvis växer fram i och med män som Bacon och
Descartes (1500-1600-tal) är vetenskapen som en självständig verksamhet –
och inom denna framträder i sin tur de specialiserade disciplinerna.
Kunskapen styckas och kunskaparna blir experter på filé, bog eller
bacon.
Kunskapen har blivit detsamma som logiken och det linjära. Med Marilyn Frenchs ord (ur boken Bortom makten – om kvinnor män och moral, från 1985):
"Det linjära logiska var en
förutsättning för den moderna vetenskapen och den moderna industrin, som
i sin tur byggde upp sin teknologiska värld."
Ja, det är i sanning en ny värld som denna ”nya” definition av
kunskap skapat. Det cirkulära förpassas till poesin och scenen, medan
det linjära får sätta dagordningen för våra samhällen. Frenchs
fortsättning är minst lika viktig:
"Det är emellertid viktigt att komma ihåg att en sats kan vara
logisk utan att ha någon som helst förbindelse med verkligheten, och att
det visserligen går fortare att tänka linjärt än cirkulärt, men det
finns ingen garanti för att målet man uppnår därigenom blir mer
önskvärt."
Ja, här har vi alltså problemet. Med denna nya världsåskådning följer att kunskapens roll, som ett instrument för ökad förståelse, har förskjutits till att snarare bli ett medel för ökad kontroll.
Detta medel har kanske mer än något annat använts till ökad kontroll
över naturen – till ökade resursuttag. Den gamla separationstanken
mellan människa och natur som återfinns i alla de tre abrahamitiska
religionerna får i Descartes dualism sin ”logiska förklaring”. Löftet
från första Mosebok om att människan ska höja sig över allt annat
levande verkade nu äntligen kunna infrias. Kunskap = makt!
Så när vi idag talar om att ”öka kunskapen” för att kunna ”möta
miljöhotet” så kan det vara bra att ha klart för sig att vår syn på vad
som är kunskap, och vårt inlärda sätt att använda denna, faktiskt är en
stor del av problemet. Enligt vetenskapen kan man avlägsna alla träd
från ett område och fortfarande kalla det för en skog. Det är ju
nämligen inte fullt ut bevisat att ekosystemet skogen tagit skada av
hanteringen. Enligt det gamla bondförnuftet däremot är det ganska
självklart att skogen nu är borta.
Ett missbruk är ett beteende, vilket som helst, som får negativa
efterverkningar – som ger en baksmälla. Sex är vanligtvis det mest
naturliga i världen, men för en del personer används det för att dämpa
ångest, men skapar på samma gång ännu mer ångest. Alkoholisten dricker
inte som vi andra, för att det är gott och lite småkul, utan för att
dämpa ångesten över sin alkoholism. Det är ett välkänt faktum att
missbruk och kontroll är två sidor av samma mynt. En ångestfylld person
som drivs av skuld och hela tiden exploderar i missbruk behöver kontroll
för att kunna fungera.
Man skulle kunna säga att vi, som kultur betraktat, just nu står på
höjden av vår missbrukarbana. Vi befinner oss på den stora festen där
borden dignar av droger. Snart sagt allt som vi pekar på – skogar,
mineraler, jordar, alla de andra levande varelserna vi delar planeten
med – kan vi få att sugas in i vår fruktansvärda brandhärd för
destruktion. När vi någon gång försöker föreställa oss en framtid blir
resultatet allt som oftast det som syns i sci-fi-världens böcker och
filmer. Här är samhället nästan helt genomrationellt. Kontrollen är
total – som i Du sköna nya värld av Aldous Huxley. I de flesta fall är också naturen förödd – som i Terminator, The Matrix eller Wall-E.
Vi vet att partyt som vi just nu befinner oss i inte kan hålla på för
evigt, så på det hela taget är det ganska rimligt att de författare som
försöker beskriva framtiden automatiskt hamnar i en beskrivning av en
gigantisk baksmälla.
”Allting flyter” sa redan Herakleitos, en av de första kända
filosoferna – en förvetenskaplig kunskapare. Att försöka stänga in en
rörlig och ständigt föränderlig värld i betong och stillafrusna
begreppsramar är lönlöst. Kontroll kan aldrig upprätthållas mer än under
mycket korta tidsrymder, sedan kommer notan, och den blir oftast högre
ju längre kontrollen upprätthölls. För att klara av de stora problem
(ekologin, energin och ekonomin) som vi nu står inför kommer vi behöva
en hel ny uppsättning verktyg. En omvärdering av kunskapen som sådan
framstår åtminstone för mig som helt oumbärlig.
Johannes Söderqvist
---------------------------------------------------------
Artikeln publicerades i den utmärkta Tidningen kulturen den 26 sept. -12.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar