Det finns en koppling mellan naturresurser och ett hårdnande
samhällsklimat, mellan energi och fascism. I kristider tenderar alltid
statens grepp över medborgarna att hårdna, men kanske är det just
medinflytande och lokal demokrati som är det bästa botemedlet. Någon
”systemförändring inifrån” kan vi i alla avseenden inte räkna med.
Vi befinner oss just nu mitt uppe på den Industriella civilisationens
ekonomiska högplatå. Aldrig tidigare har det funnits så mycket pengar,
och aldrig tidigare har sådana gigantiska mängder fossil energi och
naturresurser forslats in i samhällsmaskinens centrum till förbränning.
Aldrig tidigare har det konsumerats som idag, och aldrig mer kommer vi
att kunna göra det igen.
Oljetoppen/peak oil har väl de flesta vid det här laget hört talas
om, men att vi också passerat eller mycket snart kommer att ha passerat
peak färskvatten, litium, uran, kol, jordbruksmark, urskog, koppar, fisk
etc. det är kanske inte lika välkänt.
Det som händer med våra ekonomier idag, och som trasar sönder dem
bortom reparation, har att göra med att vår ”civilisation” alltför länge
levt på kapitalet istället för på räntan, för att använda sig av ett
ekonomiskt språkbruk. Eller som en del forskare kallar det: ”Vi har kört
in i resursväggen”.
Hela vårt ekonomiska system bygger ytligt sett på krediter. Som nu t.
ex. när centralbankerna utfärdar krediter till krisande länder. Men som
alla vet så behövs det i botten på varje lån en likvid. Under
tulpanbubblan i Holland på 1600-talet kunde man som handelsman
visserligen ta ett lån med nästa års förväntade inkomst som säkerhet för
att få pengar till de eftertraktade tulpanlökarna. Men det var ändå
just en naturresurs – tulpanerna – som skulle garantera den kommande
förtjänsten. Även luftekonomier kräver resurser.
1600-talets bubbla sprack av att tulpanerna blev för vanliga med
fallande priser som följd. I vår tid skulle man kunna säga att det är
det omvända förhållandet som gäller: Resurserna är för få för att vi i
längden ska kunna hålla priserna nere. De låga priserna är i sin tur
nödvändiga för att hålla konsumtion och därmed även tillväxttakten uppe.
Med andra ord: Så fort räddningspaketen fått Grekland eller någon annan
krisande ekonomi på fötter så tvingas de nästan omedelbart ner på knä
igen, eftersom exempelvis den billiga olja som skulle behövas för att
hålla dem gående helt enkelt inte finns längre.
Situationen vi står inför är okänd.
Vårt samhällssystem är konstruerat med ”det eviga framsteget” som
utgångspunkt. Återhämtning från tidigare historiska kriser, som t. ex.
de två stora krigen och den välkända 30-talsdepressionen, var till
syvende och sist enbart möjlig för att större delen av all den lågt
hängande frukten då fortfarande satt på sina grenar. Idag gäller
istället den generella regeln att ökade naturresursuttag bara kan
åstadkommas med ökade investeringskostnader. Om de alls kan åstadkommas.
En tömd oljekälla, lågt grundvatten eller försaltad odlingsmark kan
inte repareras med pengar. I alla avseenden är lågprissamhället mycket
snart historia, och med det tillväxten, och med den välfärden. Eller?
Våra politiska ideologier är alla olika sorters kapitalismer, och som
sådana står de handfallna inför en värld utan kapital. Att, som en stor
del vänsterförespråkare fortfarande propagerar, ”ta makten över
produktionsmedlen” blir liksom lite menlöst i en värld utan produktion.
Men varför skulle det vara omöjligt att åstadkomma en ”förändring
inifrån”? För att Systemet är berättelsen om dualismen. Berättelsen om
”vi och dem”, om ”människan och naturen”, ”kropp och själ”. Med andra
ord: För att berättelsen om vår kultur också är en berättelse om
separation. För att Systemet är berättelsen om att ”vad vi behöver är en
stark ledare”. För att Systemet är en pyramid och inte en cirkel. För
att det finns ”bättre” människor i den pyramidens förgyllda topp och
”sämre” människor i basen. För att Naturen inte ens finns med i
pyramidmodellen.
I kristider med ökade folkliga oroligheter har Systemet bara ett enda
redskap i väskan, och det är att låta greppet om den egna befolkningen
hårdna – något som historiskt sett tenderat leda till totalitarism eller
blodiga revolutioner (ibland båda). Jag tror att en demokratisering av
lokalplanet är vår enda möjlighet framåt – om vi inte vill att framtiden
ska vara ständigt hårdnande. Tänk på vad som hände i krisens Tyskland
och tänk sedan på det grekiska valresultatet nyligen då nynazister kom
in i parlamentet. Att sådant händer – tror jag – är ett utslag av en
inbyggd mekanism i vår kultur. När tiderna är vrånga och somliga inte
längre kan sätta mat på bordet så ropas det på ”starkt ledarskap”.
Totalitarismen blir plötsligt en tänkvärd lösning. Ja, dess starka hand
och löften om krusidullfria lösningar lovar hur som helst bättre än
IMF-maffian eller en splittrad vänster.
Sådant är Systemet. Det drar hellre åt total avideologisering eller
åt totalitarism än delar med sig av sin makt. Ett verksamt alternativ
för en fredligare och stabilare framtid där det mänskliga samhället
också kan bli en integrerad del av naturen vore att skapa möjligheter
för folk att klara sig själva; äkta decentralisering. Men eftersom detta
skulle hota Systemet självt så kan vi vara säkra på att några sådana
reformer aldrig kommer komma därifrån.
Vad som återstår oss att göra är att helt enkelt strunta i Systemet.
Vi är världens urbefolkning. Hittills har vi låtit oss luras av de
glaspärlebelöningar som en annan världsuppfattning erbjudit oss i utbyte
mot vår mark, våra kroppar, vår frihet. Vi, och antagligen enbart vi,
skulle kunna bygga framtiden nu, bredvid den tomma dåtid som tyvärr
fortfarande är dominerande. Omställningen från vår nuvarande
dominerande, förtryckande och överutnyttjande kultur till en annan
närdemokratisk, jämställd och mer naturharmonisk kultur kommer i alla
avseenden att vara en så stor sak att den som tror att denna övergång
kan skapas uppifrån är mer än lovligt naiv. Ja, många forskare från
skilda fält talar idag om denna omställning som lika kulturdefinierande
som övergången från samlar-jägarliv till jordbrukssamhället en gång var.
Om vi vill att detta kulturskifte ska ske någorlunda fredligt och på
jämlika villkor så bör vi nog sätta igång ganska omgående. Vägarna är
många. Framtiden är här.
//Johannes Söderqvist
Artikeln publicerad i Tidningen Kulturen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar